Posts

Showing posts from April 24, 2011

Latar Belakang Manuskrip Tragedi Hiroshima

Image
Alhamdulillah,manuskrip Tragedi Hiroshima siap direalisasikan dan sudah dihantar ke meja editor Tuan Bahruddin Bekri - PTS Litera Utama Sdn. Bhd untuk tindakan selanjutnya.

Tuan Bahruddin Bekri di dalam emelnya berkata, "Terima kasih atas kerjasama, Tuan ini. Ini sangat berharga untuk kami. Tuan jangan berhenti, teruskan berkarya.Terima kasih sekali lagi atas 'hadiah' manuskrip hebat ini."

Pada mulanya semasa mahu menggarap idea Tragedi Hiroshima ini, saya terfikir sejenak adakah saya mampu menggalas untuk menulisnya. Ini kerana kisah pengeboman bandar Hiroshima sangat berat hendak ditulis malah memerlukan kajian dan penelitian fakta yang sangat rumit. Masa yang diambil untuk menjananya juga terlalu lama.Setelah memperoleh info dan fakta yang lengkap saya memulakan menulis dan merangka pada 21 September 2010. Saya masih berfikir lagi adakah saya mampu melunaskan idea ini sehingga selesai.

Berbeza dengan novel Landasan Maut dan Perang kelang, keduanya adalah adaptasi da…

Barisan Penulis Novel Sejarah di PTS

Image
PTS adalah penerbit novel sejarah yang paling aktif dalam pasaran. Sehingga kini sudah hampir 40 judul novel sejarah sudah diterbitkan. Ada yang sangat laris, ada yang kurang laris.

Novel sejarah berbeza daripada novel fiksyen sejarah.

Dalam novel sejarah, semua fakta sejarahnya adalah benar, yakni tidak bercanggah daripada rekod sejarah. Nama-nama watak, tarikh, tempat dan peristiwa semuanya benar belaka.

Dalam fiksyen sejarah, ada maklumat yang benar dan ada maklumat yang dicipta oleh pengarang sendiri dan tidak dapat dipertahankan kebenarannya.

Dalam masa terdekat PTS akan memperkenalkan 2 orang penulis novel sejarah perempuan iaitu Azzah Abd. Rahman yang menulis tentang Shamsiah Fakeh, dan Nor Hayati Redzwan yang menulis tentang Tok Kenali.

Nota: Foto menunjukkan barisan penulis novel sejarah PTS di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur , dari kanan Tetuan Ahmad Zahiruddin Zabidi, Imran Yusof, Salleh De Ran, Abdul Latip Talib.

Sumber:http://universitipts.com/ ~ Puan Ainon Mohd