Imbasan Kembara ~ Adelaide, South Australia



LIGHT’S VISION

Light’s Vision atau “Pandangan Light” terletak di Montefiore Hill, North Adelaide, South Australia. Taman memorial ini dibina pada tahun 1938, di mana patung gangsa Kolonel William Light iaitu bapa pengasas bandar Adelaide didirikan. Pada musim panas 1837, Kolonel William Light bertanggungjawab bagi menetapkan dan mengukur tapak bandar Adelaide. Pada hari ini, patung gangsa itu berdiri megah di atas Montefiore Hill, Beliau memainkan peranan penting dalam penubuhan bandar Adelaide. Di situ pengunjung akan menikmati pemandangan yang indah dihiasi dengan taman dalam bandar. Bukan itu sahaja, pengunjung juga berpeluang menikmati pesona pemandangan bandar raya Adelaide.

Montefiore Hill memberikan sudut pandangan yang sangat baik untuk melihat lebih luas dari kejauhan bandar raya Adelaide. Berhampiran puncaknya di taman yang kecil itu, patung Kolonel William Light dibina persegi bersudut utara, selatan, timur dan barat. Kemudahan jalan memasuki ke taman turut tersedia. Reka bentuk taman ini diiktiraf sebagai salah satu yang paling praktikal dan indah di dunia. Dari mana tempat, pengunjung boleh melihat panorama ini sambil mengikut arah lengan patung Kolonel William Light menunjuk ke arah bandar raya Adelaide.


Bapa Kolonel William Light, Sir Francis Light adalah pengasas bandar raya Georgetown yang terletak di Pulau Pinang. Kolonel William Light dilahirkan di Kuala Kedah, Malaysia pada 27 April, 1786. Beliau adalah anak luar nikah antara Kapten Francis Light, Gabenor Pulau Pinang dengan Martina Rozells, berketurunan serani Siam dan Portugis.

Ketika berusia tiga belas tahun, Kolonel William Light menjadi sukarelawan bagi Tentera Laut Diraja, di mana dia bertugas selama dua tahun. Beliau kemudian mengembara keseluruh Eropah dan juga India. Selepas perkhidmatan Figo rumit, tentera Napoleon pada 1809 hingga 1814 dalam Perperangan Semenanjung Sepanyol, beliau kemudiannya bertugas dipelbagai tempat di British sebagai Kapten. Dia berkahwin pada 1821. Pada tahun 1823, beliau kembali ke Sepanyol untuk bertempur dalam tentera Revolusi Sepanyol sebagai Leftenan Kolonel. Beliau tercedera teruk dan menghabiskan masa selama enam tahun mengembara mengelilingi Eropah dan Mediterranean, ditemani oleh isteri keduanya Mary.

Antara 1830 dan 1835, beliau membantu Mohammad Ali, pengasas Komplek Moden, untuk menubuhkan tentera laut. Di sini Kolonel William Light berkenalan dengan John Hindmarsh, yang berkhidmat di bawahnya dan menggantikannya sebagai Kapten di Sungai Nil. Kolonel William Light sebenarnya telah dicalonkan sebagai Gabenor pertama dan pengasas tanah jajahan baru South Australia oleh Sir Charles Napier yang telah menolak jawatan itu. Beliau adalah pegawai tentera berkalibar dan kemudiannya pada tahun 1835 beliau menjadi Juruukur Agung bagi South Australia. Keputusan Kolonel William Light pada mulanya tidak popular di kalangan peneroka, termasuk dengan gabenor yang pertama di South Australia, John Hindmarsh, tetapi beliau berterusan dan akhirnya berjaya meyakinkan John Hindmarsh.

Kolonel William Light meletakkan pelan jalan bagi Bandar Adelaide yang kekal sehingga pada hari ini. Peranannya dalam mengasaskan dan mereka ibu negeri South Australia sentiasa diingati sebagai "Pandangan Light", dan dirayai dengan patung di atas Montefiore Hill. Lagenda mengatakan bahawa di sinilah tapak di mana Kolonel William Light memilih tapak bandar Adelaide. Reka bentuk yang diilhamkan beliau itu bagaikan Adelaide terkenal sebagai metropolis agung. Tatarajah bandar dan diselangi oleh lapangan umum menjadikannya sebagai bandar moden yang diimpikan. Bandar yang berupaya menangani trafik, dan Adelaide Parklands yang mengelilinginya itu memberikan perasaan sebagai "Bandar dalam taman".

Antara lain perancangan yang digariskan oleh Kolonel William Light adalah seperti pelabuhan yang luas, selamat dan boleh diakses pada setiap musim dan tahun. Saluran besar, tanah yang subur, bekalan air tawar, kemudahan untuk komunikasi dalaman, kemudahan untuk komunikasi dengan pelabuhan-pelabuhan lain, jarak dari sempadan tanah jajahan, kejiranan sheepwalks yang banyak, bekalan bahan-bahan seperti kayu, batu- bata, dan kapur, kemudahan untuk perparitan dan arang batu.

“Pandangan Light” ini meletakkan apa yang dianggap sebagai salah satu daripada bandar-bandar yang dirancang terbaik di dunia. Warga Adelaide hari ini menikmati hasil perancangan dan visi Kolonel William Light dan lawatan ke taman memorial ini adalah satu penghormatan yang sederhana kepadanya.

Beliau meninggal dunia ketika berusia 53 tahun pada 6 Oktober 1839 di Adelaide, Australia Selatan, akibat tuberkulosis. Pada tanggal 10 Oktober, beliau dikebumikan di Square Light, Adelaide. Kini terdapat memorial di atas kuburnya dalam bentuk tiang marmar.

Comments

Popular posts from this blog

FILEM: ABANG ~ KARYA SULUNG DATO' RAHIM RAZALI

Landasan Maut - Sejarah Hitam Perang Dunia Kedua

MERINDUI KARYA TERBAIK DATO’ RAHIM RAZALI