NOVEL TRAVELOG KEMBARA BUMI ABORIGINE: NEW SOUTH WALES





Judul: Kembara Bumi Aborigine: New South Wales (siri ketiga)
Penulis: Salleh de Ran
Penerbit: Channel media Resources
Tarikh Terbit: 18 April 2016
ISBN: 978 967-14020-0-5
Genre: Travelog Bersiri
Harga: Semenanjung RM20 Sabah Sarawak RM23


 Kaver Buku: Kembara Bumi Aborigine: New South Wales



SINOPSIS: KEMBARA BUMI ABORIGINE – NEW SOUTH WALES
Kembara Bumi Aborigine kali ini ke New South Wales, Australia. Enam orang sahabat Azzam, Ajib, Naim, Eija, Fana dan Aisya memilih Sydney, New South Wales, Australia sebagai destinasi kembara mereka. Selama enam hari berada di bumi Aborigine itu, mereka berkunjung ke lokasi yang menarik di sekitar Sydney dan beberapa tempat di luar bandar itu.
Di Darling Harbour mereka bertemu dengan Orang Aborigine yang membuat persembahan kesenian menggunakan alat muzik tradisi didgeridoo. Takut pada ketinggian di puncak Sydney Tower, Aisya mengejutkan semua orang. Di atas pentas yang berprestij, Consert Hall, Sydney Opera House Azzam menunjukkan bakatnya. Di Paddy Markets dan The Rocks, Eija, Fana dan Aisya sakan membeli-belah.

Menyelami dunia akuatik di Sydney Aquarium, Azzam pula menghilangkan diri. Panik apabila Naim terperangkap di Strand Arcade. Aktiviti lasak Oz Jet Boating, membuatkan Fana mabuk. Menjamu selera di Waterfront Restaurant, gila-gila Aisya memakan tiram segar. Kehadiran jerung di Bondi Beach, membuatkan Eija berenang tidak cukup air. Semasa menuruni jambatan di Sydney Harbour Bridge, kejadiian cemas menimpa Naim.
Di Australia Reptile Park pula, mereka menerima kejutan yang tidak terduga. Memandu ke Port Stephens yang mendamaikan dari kesibukan kota. Bermalam dan berehat di Shoal Bay Resort & Spa. Meneroka gurun pasir dengan quad bike di Sand Safaris Active adventure Tours, berlaku sesuatu kepada Ajib dan Orang Aborigine. Kembara mereka diakhiri dengan belayar bersama Moonshadow Cruises di Nelson Bay sambil melihat ikan lumba-lumba, di situ juga Azzam mengakhiri fobia dan traumanya pada laut.
Pelbagai pengalaman pahit dan manis, suka dan duka yang mereka tempuh sepanjang kembara tersebut. Walaupun begitu, mereka tetap gembira kerana pengalaman berharga yang dikutip semasa berada di New South Wales itu menjadi kenang-kenangan yang terindah buat mereka semua.

Novel travelog Kembara Bumi Aborigine adalah novel pertama terbitan di bawah Channel media Resources. Novel bersiri ini adalah perancangan awal syarikat dalam penerbitannya.
Novel travelog Kembara Bumi Aborigine ini mengandungi 4 siri:
1. Kembara Bumi Aborigine – Western Australia
2. Kembara Bumi Aborigine – Tasmania
3. Kembara Bumi Aborigine – New South Wales
4. Kembara Bumi Aborigine – South Australia

Berkemungkinan siri seterusnya akan diterbitkan antaranya;
5. Kembara Bumi Aborigine - Queensland
6. Kembara Bumi Aborigine - Victoria
7. Kembara Bumi Aborigine - Canberra

Sedikit Coretan Di Sebalik Penerbitan Novel Ini.
Alhamdulillah, dengan izin Allah, pada hari ini 18 April 2016 adalah hari keramat bagi diri saya. Pada tarikh yang sama juga hari pernikahan saya 18 tahun yang lalu dan pada hari ini juga lahirlah 'baby' pertama saya. Inilah hadiah paling istimewa yang cukup bermakna buat diri saya kerana 3 tahun saya menyepikan diri dalam dunia penulisan.
Mendapat berita daripada pegawai pemasaran I-Whiz Sdn. Bhd, Puan Puteri Shaziera, memberitahu bahawa 'baby' sudah dilahirkan dengan selamat pada jam 5:00 petang. Perkhabaran itu, tanpa sedar air mata mengalir.... hanya mampu mengucapkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah.
Bermula bulan Disember 2015, perancangan untuk menerbitkan sendiri novel ini bukanlah perkara yang mudah, sakitnya Tuh Di Sini! Saya tidak punya pengalaman tentang penerbitan buku, selama ini, hanya menulis dan menyerahkan segalanya kepada pihak editor dan penerbit. Hanya menunggu novel itu siap sepenuhnya. Namun, setelah melalui sendiri pengalaman menerbitkan novel, saya faham ianya sukar. Tetapi di dalam kesukaran itu saya belajar dari pengalaman dan kesilapan.
Alhamdulillah, saya ditemukan dengan individu-individu yang budiman, baik dan tidak kedekut ilmu. Mereka inilah pembakar semangat dan tulang belakang kepada kejayaan ini. Adakalanya saya 'down' kerana menghadapi masalah tertentu, namun lorong-lorong yang gelap itu disinari cahaya dan dipermudahkan jalannya. Kepada individu-individu yang berjasa ini saya rakamkan jutaan terima kasih dan nama anda terpahat dalam halaman terakhir novel ini.
Novel travelog Kembara Bumi Aborigine : New South Wales ini sudah 4 tahun mengembara membawa diri dari satu pelabuhan ke pelabuhan yang lain, 4 pelabuhan disinggahi, namun pelabuhan itu menutup pintu sepi. Visa dan permit sudah dihamparkan, sayangnya cop rasmi tiada juga diberi. Memendam duka lara, membawa diri terus menggembara mencari pelabuhan lain. Ilham Allah yang memberi, maka pelabuhan sendiri dibina bagi memujuk hati dengan membina tiang seri, lantai, bumbung dan dinding.
Setelah 5 bulan berlalu, pelabuhan pun siap dibina dengan keringat dan air mata. Pada hari ini, 'baby' comel ini dilahirkan.... saya tertunduk sayu, apakah 'baby' ini dapat bertahan dalam dunianya yang penuh dengan cabaran. Semoga dipermudahakan perjalanannya....

Comments

Popular posts from this blog

FILEM: ABANG ~ KARYA SULUNG DATO' RAHIM RAZALI

Landasan Maut - Sejarah Hitam Perang Dunia Kedua

MERINDUI KARYA TERBAIK DATO’ RAHIM RAZALI