Imbasan Kembara ~ Tasmania, Australia



CRADLE MOUNTAIN

Bagi kebanyakan orang, kemuncak lawatan ke hujung utara Cradle Mountain - St Clair Lake National Park adalah pandangan merentasi Dove Lake ke Cradle Mountain, salah satu sorotan semula jadi di Tasmania yang indah dan menawan. Gunung itu sendiri adalah bergerigi, puncak dolerite yang menguasai kawasan itu. Konon namanya adalah berasal dari persamaan buaian satu pelombong gunung. Vista atau pandangan dramatik ini boleh dilihat sama ada dengan berjalan kaki di sepanjang tepi Tasik, atau dari tempat letak kereta di Dove Lake. Pengunjung harus ingat bahawa cuaca liar di tanah tinggi Tasmania itu sering awan menyelubungi puncak gunung.


Terdapat beberapa lapisan yang sangat baik di kawasan tersebut, termasuk Track Dove Lake Loop yang akan membawa pengunjung melalui hutan Ballroom yang indah, kawasan hutan hujan beriklim sederhana sejuk yang terletak di lereng gunung. Berjalan-jalan, termasuk berjalan kaki di hutan Weindorfers. Sudah tentu, kawasan itu juga menandakan permulaan Overland Track yang terkenal, salah satu daripada lapisan hutan belantara terulung di Australia.


Kawasan di sekitar Chalet Weindorfer perlu diteroka dan dihayati. Kaya dengan sejarah, chalet kedesaan sekali dengan rumah Gustav Weindorfer, bapa pengasas Cradle Mountain - St Clair Lake National Park. Berhenti di situ dan melihat paparan di dalam bangunan memberitahu kepada pengunjung tentang kisah masa lalu. Kawasan di mana chalet itu terletak sangat cantik dan tenang. Pengunjung akan memahami mengapa Gustav berdedikasi hidupnya bagi memastikan pemeliharaan kawasan Cradle Mountain dikekalkan bagi generasi akan datang buat selama-lamanya.


Pusat lawatan di pintu masuk ke taman memberikan butiran mengenai berjalan-jalan dan aktiviti-aktiviti lain di kawasan itu. Di samping memaparkan tafsiran mendedahkan banyak keajaiban semulajadi di kawasan tersebut. Banyak nilai-nilai semula jadi dan budaya kawasan ini telah diiktiraf melalui penyenaraian Kawasan Wilderness Tasmania sebagai Warisan Dunia.

Warisan Aboriginal

Penggunaan kawasan Cradle Mountain oleh Orang Asli semenjak zaman ais terakhir (dari 10,000 tahun yang lalu) dan dianggap telah tidak kekal, mungkin kebanyakannya terdiri daripada rombongan memburu bermusim iaitu pada semasa musim panas.


Cradle Valley dan kawasan sekitarnya mengandungi kawasan-kawasan atau tapak kehidupan banyak Orang Asli. Kehidupan di kawasan ini secara umumnya dikenal pasti dengan menggunakan alat-alat batu gua, dan masih ada atau sebagai tempat perlindungan mereka. Turut mengandungi bukti penggunaan oleh Orang Asli daripada sumber batu atau kuari, di mana Orang Asli mengambil sumber batu untuk membuat peralalatan berasaskan batu.

Tapak arkeologi yang unik Pleistosen zaman kuno menunjukkan urutan pendudukan manusia di selatan garis lintang tinggi semasa zaman ais terakhir. Mereka adalah bukti kepada adaptasi dan survival masyarakat manusia kepada kitaran iklim glasier dan tempoh pengasingan yang lama dari kaum-kaum lain.

Warisan Bersejarah
Sedikit bukti bertahan daripada aktiviti awal memburu oleh orang Eropah dan penjelajahan mineral. Tahun 1860-an aktiviti pembalakan dijalankan di sepanjang Pencil Pine River. Begitu juga dengan perlombongan turut dijalankan pada tahun 1890 hingga 1920 antara Cradle Mountain dan kawasan Pelion. Pada hari ini trek berjalan di kawasan ini adalah trek yang asal. Pada tahun1930, lombong tembaga yang kecil telah diusahakan di sepanjang Dove River, kira-kira 1km dari persimpangan Dove River dan Pencil Pine Creek River. Walau bagaimanapun, perlombongan di kawasan itu telah dibuktikan tidak ekonomik dan akhirnya terbengkalai.


Pada tahun 1912, Kate dan Gustav Weindorfer membina rumah desa dan chalet tetamu di atas tanah Cradle Valley. Chalet yang dinamakan ‘Waldheim’ itu ditempatkan pada kedudukan yang terlindung di pinggir hutan berhampiran sungai kecil yang mengalir dan ia dibina daripada bahan-bahan belukar tempatan yang menggunakan pertukangan tradisional.

Pada bulan Mei 1922, kawasan seluas 158 000 ekar (63 943 hektar) di antara Cradle Mountain dan St Clair Lake telah diwartakan di bawah Akta Pemeliharaan Pemandangan 1915. Pada tahun 1935, Lembaga Pemeliharaan Pemandangan yang dilantik Lionel Connell sebagai renjer yang pertama di Cradle Mountain. Connell telah membeli tanah Weindorfer dan terus menaik taraf kemudahan di Waldheim. Connell bertanggungjawab bagi pembinaan Muzium Trailside, beberapa bangunan lain, trek di Waldheim dan di kawasan sekitarnya.


Kilang kayu pain King Billy beroperasi di lembah itu dari tahun 1930-an hingga tahun 1970-an. Adalah dianggarkan bahawa dalam tempoh lima tahun antara 1964 dan 1969, lebih daripada 1 juta kaki pain asli telah ditebang di kawasan itu.
Jalan ke Dove Lake telah dibina pada tahun 1965 oleh Lembaga Pemeliharaan Pemandangan bagi menyediakan akses kepada pemilik kenderaan untuk melihat keindahan Cradle Mountain dari landai Dove Lake.

Pada tahun 1971, tanah rizab ini telah diisytiharkan sebagai rizab negeri di bawah Akta Taman Negara dan Hidupan Liar 1970, dan tanggungjawab bagi kawasan itu telah dipindahkan dari Lembaga Pemeliharaan Pemandangan Taman Negara yang baru ditubuhkan dan Perkhidmatan Hidupan Liar. Pada tahun 1982 Cradle Mountain - St Clair Lake National Park menjadi sebahagian daripada kawasan Warisan Dunia yang merangkumi 21% daripada kawasan tanah Tasmania.


Flora

Tumbuh-tumbuhan di kawasan Cradle Mountain terdiri daripada pelbagai jenis daripada hutan hujan hingga ke padang rumput yang sungguh indah. Kawasan ini mengandungi tumbuh-tumbuhan purba yang mendedahkan asal-usul mereka, seperti King Billy Pain, Athrotaxis selaginoides, Pencil Pain, Athrotaxis Cupressoides, Laxifolia Athrotaxis Hibrid dan Hyllocladus Aspleniifolius. Terdapat juga spesis tumbuhan dalam keluarga Cunoniaceae Bauera Rubioides, Winteraceae atau Tasmannia Lanceolata, Stylidiaceae atau Stylidium Graminifolium dan tumbuh-tumbuhan lain.

Fauna

Kawasan Cradle mengandungi kepelbagaian habitat haiwan. Spesies ini hidup di dalam persekitaran yang tidak terganggu dan termasuk beberapa mamalia, burung dan invertebrata. Kawasan ini adalah himpunan marsupial karnivor terbesar di dunia termasuk Tasmania Devil dan Quoll Tailed. Kumpulan mamalia yang paling primitif di dunia juga ditemui di kawasan ini iaitu Platypus dan Echidna.


Banyak spesies yang ditemui di kawasan ini termasuk marsupial, cacing baldu, ikan, kumpulan serangga akuatik seperti rama-rama, pepatung, stoneflies, lalat dan crustaceans. Kunjungan di kawasan ini pasti tidak mengecewakan kerana pelbagai ilmu mudah diperoleh di samping menuai pengalaman yang sangat berharga dan tanpa menyedari kita sudah berada di taman alam yang begitu mendamaikan bahkan sukar dilafazkan dengan kata-kata.

Comments

Popular posts from this blog

FILEM: ABANG ~ KARYA SULUNG DATO' RAHIM RAZALI

Landasan Maut - Sejarah Hitam Perang Dunia Kedua

MERINDUI KARYA TERBAIK DATO’ RAHIM RAZALI