Imbasan Kembara ~ Perth, Western Australia


Cottesloe Beach


Cottesloe Beach adalah salah satu pantai kota paling popular di seluruh Australia Barat. Letaknya di pertengahan jalan antara kawasan pusat perniagaan Perth dan pelabuhan Fremantle di pinggir bandar barat Perth, hanya 15 minit dari pusat bandar. Cottesloe Beach terkenal dengan gaya hidupnya yang santai dan menjadi destinasi hiburan yang santai tepi pantai, terkenal bagi penduduk setempat Perth selama 100 tahun lebih.


Suasana yang mengasyikan, pantai yang bersih, pasir yang memutih, laut yang membiru pasti akan memikat anda untuk menjelajah di balik pasir keemasannya pada kala matahari membenam. Cottesloe Beach juga sangat sesuai bagi menyaksikan matahari terbenam di sebalik Lautan Hindi, selagi mahu menikmati sari laut yang nyaman dan segar. Kepada anda yang mahu menikmati keindahan matahari terbenam, hadirkan diri di sini. Sememangnya satu pemandangan panorama yang pasti memukau!


Cottesloe Beach yang terletak di pinggiran kota barat Perth, adalah bentangan pasir keemasan sepanjang 1.5 km ke utara, dari Mudurup Rocks ke karang selatan Swanbourne Beach. Pantai ini adalah salah satu kegemaran bagi mereka yang suka kepada sukan air dan aktiviti lain seperti berenang, bersnorkel, papan luncur dan mengamati matahari terbenam.


Air sejernih kristal dan ombak yang teratur menjadikannya tempat popular bagi perenang, papan luncur dan acara air. Pada tahun 2009, Lonely Planet meletakkan Cottesloe Beach sebagai pantai kedua terbaik di antara pantai yang terkemuka di dunia. Di sini juga terdapat batu dan terumbu karang memberikan kawasan yang baik untuk para snorkeling.


Cottesloe Esplanade yang lapang dan berumput, teduh dan dipayungi oleh pohon cemara Norfolk raksasa, menawarkan tempat menyenangkan untuk berpiknik bersama keluarga, di tepi pantai, dan bermain kriket. Pohon-pohon ini juga boleh dilihat sepanjang jalan dari Rottnest Island memberikan naungan dari panahan matahari dan kawasan berumput untuk berehat. Bilik air untuk pengunjung dan kemudahan bilik mandi turut tersedia.


Ada persiaran seperti restoran, kafe, dan bar di sepanjang Marine Parade di mana anda dapat menikmati makanan tepi pantai yang lazat. Boleh didapati dengan mudah Fish and Chips di Cottesloe Beach, ia adalah makanan kegemaran penduduk tempatan. Tempatan hotel yang menghadap pantai juga tersedia di sini. Jalan raya di tepi laut memungkinkan pejalan kaki dan penunggang motosikal dengan mudah berpindah dari pantai ke pantai. Keadaan begitu dapat memberikan semangat, menyenangkan dan kegembiraan kepada pengunjung.


Cottesloe Beach adalah kampung halaman John Curtin, Perdana Menteri Australia ke-14, dari tahun 1941-1945. Rumah yang beliau tinggal itu masih berdiri di Jarrad Street dan dikelola oleh National Trust of Australia (WA) dan Curtin University.


Menurut sejarah, pantai ini mencerminkan 110 tahun riwayat Perth. Pada tahun 1909, kota ini menjadi tempat lahirnya papan luncur air dan penyelamatan pantai di Australia Barat, dengan tertubuhnya Cottesloe Surf Life Saving Club. Generasi demi generasi penduduk Australia Barat menghabiskan musim panas pada siang hari dengan berenang dan menyelam bagi menyejukkan diri.


Cottesloe Surf Life Saving Club secara rutin adalah memantau keadaan pantai. Antara tips yang berguna dan perlu dipatuhi semasa berada di pantai ini adalah;
Pertama, sentiasa berenang atau bermain luncur air di tempat yang dijaga oleh penyelamat surfing atau penjaga pantai
Kedua, berenang di antara bendera merah dan kuning. Ini menandakan bahawa kawasan paling selamat untuk berenang
Ketiga, sentiasa berenang di bawah pengawasan atau bersama rakan-rakan. Keempat, sekiranya anda tidak yakin keadaan surfing, mintalah bantuan penyelamat atau penjaga pantai.


Kunjungan anda ke Cottesloe Beach pasti berbaloi kerana di sinilah lokasi melihat matahari terbenam yang sangat memukau. 


Comments

traveller said…
Salam.nak share pengalaman ke perth.saya br pulang 3 hari lepas.dan merupakan kali ke 4 saya dan keluarga ke sana.ia adalah kerana kami sgt suka dgn perth dan tmpt kami menginap. Kami menginap di mahira holiday homes yg merupakan seorg malaysian muslim owner.beliau mempunyai 4 holiday bungalow dan alhamdulilah kami sudah mencuba ke empat2 holiday tersebut.kami amat berpuas hati kerana tmptnya sgt dkt dgn perth city,bersih,fully furnishhed dan amat berpatutan.anak owner tu ada dimsia.boleh contact cik siti 0123360098 . Fully equipped with kitchen n cooking facilities dan juga washer machine n dryer. Mereka juga ada kereta sewa utk in house guest.bonusnya mereka pick n drop off airport for free
owner dia pulak very friendly and humble.down to earth. memang superb lah service diaorg. rumah rumah mereka pun memang sgt dkt dgn kemudahan. memang berbaloi
Salleh de Ran said…
Terima kasih di atas info menarik itu untuk dikongsi di sini... InsyaAllah sekiranya ada yang bertanya dan mencari tempat penginapan di Perth saya akan uar-uarkan no cik siti itu...

Popular posts from this blog

FILEM: ABANG ~ KARYA SULUNG DATO' RAHIM RAZALI

Landasan Maut - Sejarah Hitam Perang Dunia Kedua

MERINDUI KARYA TERBAIK DATO’ RAHIM RAZALI